07-04-2019

De TOP-kast maakt bijenhouden eenvoudiger

Heel veel beginnende imkers vinden het tillen van volle broed- en honingkamers maar niets en dat zullen veel ervaren imkers beamen, alhoewel alles went. Daarnaast pletten er door het rechtstandig (vaak gaat het toch scheef) omhoog halen van ramen met broed of het afnemen van de bovenste broedkamer nog wel eens bijen of een koningin. Niets zo vervelend als 'onoplosbare' koninginnenproblemen! Menig beginnend imker hangt hierdoor zijn bijenkap weer aan de wilgen. 

Door mijn ervaring met zogenaamde einraumbeuten, zoals Top Bar Hives, Dadantkasten en Golzkasten dacht ik: die Spaarkast kan ook anders ingericht worden. Dit idee was overigens niet nieuw, want in Duitsland heeft men ook horizontale kasten ontwikkeld, maar dan met Langstroth ramen. 

De nieuwe TOP-kast is dus een mix van de Spaarkast, de TBH en de Dadantkast. Het beste uit deze kasten is verenigd in de nieuwe TOP-kast.

Een kast waarin 22 tot 24 simplex-ramen in warmbouw achter elkaar passen, het broednest bij de vliegopening en het honinggedeelte achterin, gescheiden door een moerrooster. De ramen liggen op een zinken strip, waardoor bloksgewijs ramen verschoven kunnen worden. De ramen worden op afstand gehouden door 2 kopspijkertjes in de houten ramen. 

De TOP-kast biedt integrale oplossingen voor de zwermdriftbeheersing en de varroabestrijding. Je kunt een afvlieger maken in het achterste deel van de kast, want ook aan de achterkant zit een vliegspleet. De vlieger met moer op nieuwe kunstraat blijft dus voorin en blijft tijdens de dracht honing verzamelen en is ondertussen bevrijdt van 65% van alle mijten. 

Het broed zit achterin de kast. Vanwege het ontbreken van het juiste broed voor de mijten stagneert de groei van de mijtenpopulatie en verouderen de aanwezige mijten snel, hetgeen ze uiteindelijk steriel maakt. Je kunt natuurlijk op dag 21 een oxaalbehandeling uitvoeren. 

In hoeverre dit alles in de praktijk zo werkt, ga ik dit jaar proefondervindelijk vaststellen. Ik ga de mijtenbesmetting op de bijen eind augustus vaststellen. Het idee voor deze kast is mede geinspireerd op het Darwiniaanse imkeren van Tom Seeley, door het compacte broednest en de dichte bodem krijg je een betere warmtehuishouding, die weer remmend werkt op de mijtenreproductie. 

Deze TOP-kast is ontwikkeld op basis van mijn suggesties en gebouwd in Nederland op basis van Nederlands Douglashout. De kast hoeft niet geschilderd te worden en zal uiteindelijk vergrijzen. De bodem is los vervangbaar. De komende weken zal ik jullie blijven informeren via vlogs op het NBV-Bijenblog!

Ben Som de Cerff, hobby-imker en docent bijenteelt

 

Deel dit bericht

Reacties

  • Rob

    08-04-2019 om 10:32

    Hoi Ben, fraai ontwerp met ongetwijfeld fijne en goede eigenschappen. Maar zie ik het goed dat het geen ontwerp is voor de reizende imker (fruit, koolzaad, heide.....)?
    Dus een 'stationaire kast? Of zijn er nog aanpassingen mogelijk? Gr Rob

    Rob, verkleinen is niet wenselijk. Een houten rand aan de kopse kanten, zoals ook op de lange zijden maakt het tillen wel makkelijker. Ik heb deze kast in mijn eentje 10 meter verplaatst uit de auto naar de stand. Dat ging goed. Maar reizen doe je toch altijd met z'n tweeën. Groet, Ben

  • minke

    08-04-2019 om 13:57

    Super! Hartstikke leuk. De kast is ook al te koop (met nageltjes :-)))? Ik heb in ieder geval belangstelling.

  • Gerrit

    08-04-2019 om 15:00

    Hallo Ben,

    Zijn dit standaard broedkamer- of dubbele honingkamer ramen, ze lijken namelijk hoger dan een standaard raam.

    Gerrit, het zijn gewoon de standaard broedkamerramen uit een spaarkast. Groet, Ben

  • john

    08-04-2019 om 15:15

    is dit schuifsysteem ook te gebruiken in een tbh kast

  • polleke

    08-04-2019 om 15:23

    Prachtig Ben, ik zie het ook wel zitten, ben meteen nieuwsgierig hoe ik de ramen van een Segeberger kast zou kunnen overzetten. ivm alle ramen. t is altijd een hele stap van kast/materiaal veranderen ivm alle investeringen opnieuw, maar ik denk wel dat ik het zie zitten.helemaal als ik de ramen opnieuw zou kunnen gebruiken. Ik heb ook dat als ik zware ramen omhoog schuif er wel eens wat geplet wordt hoe voorzichtig ik ook ben en het tillen is niet te doen in mijn eentje. controleren van de onderste broedbak is daarom vind ik best een ding. want ik verstoor de volken zo min mogelijk. ben werkelijk heel benieuwd!

  • Harry

    08-04-2019 om 18:02

    Dit is niet best deze propaganda voor een bijenkast waar geen enkele imker baat bij heeft en zeker niet de beginnende imker. Wij hebben in Nederland jarenlang simplex en spaarkasten gehad. Dat was een goede zaak omdat we allemaal dezelfde maar ramen hadden. Prettig voor koninginnentelers e andere imkers die soms een raam te ruilen hadden. Sommigen meenden dat er winst viel te halen met Langstroth en Dadant kasten. Ruilen met onze Nederlandse ramen was niet meer mogelijk. In Duitsland hoorde ik mijn collega imkers vaak zeggen: 'Wij hebben meerdere raamsoorten jullie in Nederland zijn verstandig want jullie hebben maar één maat ramen. Seegeberger heeft hun kasten aangepast aan onze raampjesmaat. een goede zaak. Alstublieft géén verkeerde Duitse toestanden hier in Nederland. Jij Ben de Som Cerf schrijft namens de NBV blogs en noemt zich hobbyimker en docent. Goede voorlichting is geboden. Geen onzin schrijven zoals de openingsallinea van dit bovenstaande bericht met als conclusie: 'hangen hun kap aan de wilgen'. Dit is pure onzin. Verkeerde voorlichting en dan kom je ook nog over als gezaghebbend namens de NBV. Als je hier mee doorgaat zal ik het hoofdbestuur van de NBV vragen dat jij geen berichten meer schrijft. En dat noemt zich docent!

    Harry,
    Wat een reactie! Als je het BLOG-bericht goed leest, dan staat er gewoon in dat er in deze kast de gebruikelijke spaarkast- oftewel simplexramen in zitten. Aan de Nederlandse standaard verander ik helemaal niets.
    Groet, Ben

  • Martijn.

    08-04-2019 om 18:21

    Waar zijn deze kasten te koop?

    Martijn,
    Ik heb de kast laten maken en aangeschaft via de website vermeld op de voorkant van de kast (zie de video). Overigens zijn deze kasten voor andere raamformaten ook gewoon te koop in Duitsland. Groet, Ben

  • Nelleke

    08-04-2019 om 18:52

    Briljant idee ! Zou heel geinteresseerd zijn in de aanschaf van zo’n kast zodat ik niet meer de traditionele zware kasten hoef te tillen terwijl ik mijn “oude” raampjes kan blijven gebruiken.

  • Werry Jonker

    08-04-2019 om 19:02

    Hallo Ben,
    Inderdaad, wat een reactie van Harry. En nog onterecht ook!
    Ik hoor zoveel positieve reacties over de blogs van Ben.
    Eindelijk iemand die veel moeite doet, om met behulp van leerzame video's de imkermaterie over te brengen.
    Horizontaal imkeren, ik doe het al 5 jaar en het is een nieuwe belevenis. Zeer bijenvriendelijk, maar ook imkervriendelijk. En dan ook met spaarkastramen.
    Ga zo door Ben, ook met je innovaties.
    Met vriendelijke groet, Werry

  • Robin

    08-04-2019 om 19:06

    Hallo Ben
    Mooie kast ,gelijkt een beetje op een
    Omlet kast maar Dan met SIMPLEX ramen ; ).
    Wat mij ook aanspreekt is dat je de ramen
    Kan schuiven .
    Hopelijk maak je nog veel van die leerrijke
    En vernieuwende flimkes.

  • Anoniem

    08-04-2019 om 19:08

    @Harry: ik ben het totaal niet met je eens. Ik ben een beginnend imker en overweeg na mijn eerste seizoen vorig jaar nu al serieus om te stoppen omdat ik van de week de grootste moeite had om de kasten te tillen en de bijen hadden met was de ramen aan elkaar geplakt, dus dat was een geklungel van jewelste. Zoals Ben al aangaf: het zijn gewoon de standaard spaarkastramen. Ik heb zeker interesse in een kast als deze. @Ben: is deze kast al op de markt of heb je deze zelf in opdracht laten vervaardigen? (zoiets begreep ik uit het filmpje).

  • Ronald

    08-04-2019 om 19:46

    @anoniem: Als je bijen alles vastbuwen ligt dat aan je kast en de afstand.. bijen bouwen raat als de afstand te groot is. Braamraat op de toplatten hoort erbij. Ik werk alleen met 23 spaarkasten.. de kunst die je in de praktijk leert is bv om hk af te nemen... dak eraf...en de kasten zo klein mogelijk te tillen. Er zit geen verschil in hetgeen ben hier verteld en een spaarkast op 2 bk.. sterker nog..ik denk dat deze kast jaarrond zwaar is.. een spaarkast kun je immers op 10ramen ook tillen..en ben zijn kast is altijd 20+ ramen groot.. ongeacht of je ze gebruikt. Voor de statische oudere imker een mooie kast..maar voor mijn bedrijfssysteem totaal niet geschikt. Maar dat is het mooie van deze hobby...iedereen kan doen wat ie wil.

  • Hero

    08-04-2019 om 21:09

    Dag Ben deze kast is te klein voor een sterk volk! werk ook met warmbouw 15 en 16 raams, daarboven had ik 2 gescheiden honingkamers ,maar dat bleek vorig jaar zelfs te weinig dus dit jaar 4 gescheiden honingkamers, ze zijn meer bedoelt om het volk ruimte te geven, verwacht met 22 of 24 ramen zeer vroege zwermneiging! groet Hero.

    Hero, je noemt hier een terecht aandachtspunt. Je kunt het ontstaan van zwermdrift echter ook zien als een kans en minder als bedreiging. Ik zie op basis van de literatuur en eigen ervaring een directe relatie tussen broedomvang en de absolute mijtbesmetting. Een beperking van de broedomvang leidt tot minder mijten, maar snellere zwermdrift. Maar is zwermdrift niet een teken van welvarendheid? Bovendien kun je met een vroege vlieger twee vliegen in 1 klap slaan. Je neemt met het broed de mijten weg uit het hoofdvolk en het winnen van honing gaat versterkt verder.
    Ik denk dat je wel in deze kast sneller verzegelde ramen honing moet wegnemen. Dat lijkt me overigens juist wel leuk voor de kleine beginnende imker. Maar we gaan het zien! Raathoning is natuurlijk ook een optie, maar dat geldt voor iedere kast ;-).
    Groet, Ben

  • Werry Jonker

    08-04-2019 om 21:45

    Ik denk ook dat Hero wel gelijk heeft. Zelf heb ik naast de 17 broedkamers in warmbouw, een honingkamer in warmbouw met 17 ramen in hetzelfde formaat.
    Gescheiden door een vaste moerrooster.. Om de kast niet te breed te maken heb ik de spaarkastramen 90 graden gekanteld.
    De test van Ben met de Topkast zal het uitwijzen.
    Groet Werry

  • Erik

    08-04-2019 om 22:43

    Dag Ben,
    Dit is een mooie ontwikkeling. De methode van imkeren zoals jij die voorstelt is in principe gelijk aan het imkeren met de einraumbeute van Mellifera (zoals in Nederland uitgewerkt door Albert Muller), maar dan met spaarkastramen. Ook daar heb je 22 ramen in een kast die met een sluitplank in tweeën wordt gedeeld. Een ander verschil is dat in de einraumbeute geen koninginnerooster wordt gebruikt. Zoals jij het aangeeft werk je ook met voorbouw, dus zonder wasplaten.
    Wel heb ik een paar zorgen. Zo te zien gebruik je paddestoelkopjes van 7 mm. Dit betekent dat de middenafstand tussen de raten nog maar 28 mm is. Bij natuurbouw (en 11 raams spaarkasten) is dit 35 mm. Is 28 mm niet wat erg krap voor de bijen? Ik denk dat ze hierdoor snel zwermneiging krijgen. Liever grotere kopjes. (Tip, ook een kopje in de kast, dan hangen de ramen altijd recht).
    Tweede punt is dat je bij de dubbele broedkamer (of de einraumbeute en warrékast) ruimte geeft aan de bijen zodat ze hun natuurlijke broednest-omvang kunnen aannemen. Nu hebben ze deze ruimte niet, zodat het broednest groot en horizontaal wordt en dat ze ook sneller zwermneiging krijgen.
    Het is verstandig om bij het creëren van een vlieger in de kast de zogenaamde muller mijtenval te gebruiken. In principe ben je dan vrijwel alle mijten kwijt omdat de mijten met het fijne rooster niet meer terug kunnen naar het jonge broed, maar opgesloten zitten bij het oude broed. Deze val is eenvoudig in deze kast in te zetten. Kan overigens ook toegepast worden in een spaarkast met twee broedkamers. Het volk kan eenvoudig weer verenigd worden door het mijtenrooster weer te verwijderen.
    Als laatste zou ik het sluitbord niet tot de bodem door laten lopen. Op die manier kunt je bijvoeren door een emmertje suikerwater in de lege ruimte te plaatsen.
    Succes, Erik

    Erik, dank voor je constructieve opmerkingen. De kast biedt natuurlijk allerlei keuzen, die kunnen variëren per imker. Dat maakt onze hobby juist zo mooi.
    Voor het voeren had ik gedacht aan een interne voerbak in de grootte van een broedkamerraam. Ik zal die wel laten zien op een video. Groet, Ben

  • Xander

    09-04-2019 om 01:12

    Wat leuk om te zien. Ik ben zelf ook steeds bezig met “nieuwe kasten”. Vorig jaar een golz kast op basis van simplex ramen. Daar had ik nog wat ontwerp foutjes in zitten. Nu ben ik bezig met een simplex versie van de Berlijnse Bienenbox. Ik heb gemerkt dat horizontaal imkeren niet alleen fijner is voor de imker, maar ook de bijen zijn veel rustiger.

    Xander, dat merk ik ook in mijn TBH's. Groet,Ben

  • Harry

    09-04-2019 om 04:39

    De maat van de ramen is gelijk aan onze standaardramen en dat is maar goed ook. Je werkt wel met punten aan de ramen. Dat maakt het omruilen wel moeilijk. Bijen hebben de neiging om hun voedsel (voer of honing) boven het broednest op te slaan. Binnen de NBV is voldoende betrouwbare deskundigheid aanwezig om jouw kast en jouw verhaal op een juiste manier van commentaar te voorzien waar imkers baat bij hebben. Daar hebben we de vereniging voor. Publiceer in het blad Bijenhouden. Ik ben bang dat de hoofdredactie jouw verhaal niet plaatst vanwege de suggesties die jij doet. 65% minder varoa? Hoe kom je daaraan. Wetenschappelijk bewezen? Met belangstelling zie ik jouw publicaties in het blad Bijenhouden tegemoet.

    Harry, als je mij een vraag voorgelegd zou hebben over de strips waarop de ramen liggen, dan had ik je kunnen vertellen, dat deze strips optioneel zijn. Dus een kast met de vertrouwde afstandsrepen is uiteraard een mogelijkheid. De verhouding tussen mijten in het broed en mijten op de bijen komt inderdaad uit een wetenschappelijke onderzoek en publicatie van Randy Oliver. In Duitsland wordt het wegnemen van al het broed (inclusief de mijten) als een bedrijfsmethode (Rotatiemethode gedoceerd.
    De opslag van honing gebeurt in warmbouw anders dan bij koudbouw. De overeenkomst is overigens dat de opslag zo ver mogelijk van de vliegopening plaats vindt.
    Je suggestie van een publicatie is ons bijenblad neem ik graag van je over. Tenslotte....deze kastvorm is een variant op bijenbehuizingen, zoals al eeuwen bestaan, hetgeen ook uit de andere reacties blijkt. Groet, Ben

  • Sandra

    09-04-2019 om 07:18

    Ik ben iemand die graag innovaties ziet. Ben zegt: 'In hoeverre dit alles in de praktijk zo werkt, ga ik dit jaar proefondervindelijk vaststellen'. De TOP kast zal z'n voor- en nadelen laten zien en dat zal aangepast worden daar waar mogelijk is totdat er echt een TOP kast staat.
    Heel fijn dat Ben dit met ons wilt delen en dat we met z'n allen erop mogen reageren.
    Mijn advies, geef hem de ruimte en niet gelijk met negatieve reacties komen.
    Doe het zelf maar eens, denk ik dan.
    Dus Ben, keep up the spirit. Een prachtige onderneming en ik volg het graag.

  • Mick

    09-04-2019 om 08:06

    Super, ziet er goed uit. Er zullen ongetwijfeld nog wat ongemakken naar boven komen, daar kan bij de volgende versie dan weer aan gewerkt worden. Ben benieuwd naar de ervaring!
    Zelf werk ik nu 4 jaar met Golzkasten, als ik met stapelkasten moest beginnen dan hing de kapruin bij voorbaat al in de wilg ;-)

  • bart

    09-04-2019 om 09:10

    Beste Ben,

    Een mooie kast en komt ongetwijfeld aan behoeften tegemoet. Hij doet echter wel heel erg denken aan de z.g. fruitteeltkast uit het begin van de vorige eeuw. Weliswaar een ander maatvoering maar in wezen het zelfde idee. Ben benieuwd naar je ervaringen

  • Gait

    09-04-2019 om 10:04

    Hoi Ben,
    Zeer interessante kast; met name omdat ik met bestaande raampjes kan werken. Met deze kast wil ik wel werken / experimenteren. Waar is deze verkrijgbaar en wat kost die?

    Gait,
    De website staat op de voorkant van de kast in de You Tube video. Groet, Ben

  • jankuijpers

    09-04-2019 om 11:07

    beste Ben
    zeer interessante kast, als nadeel zie ik wel een plaatsing in een bijenhal , i.v.m. de tweede invliegopening achter.
    Echter de kunstzwerm extern in een tweede kast plaatsen is ook een optie waarbij de kast volledig kan worden benut als een meegroei-volume. Wellicht kan in het open gebied een slimme voerbak geplaatst worden ten tijde van inwinteren. Met slim bedoel ik een vaste koppeling van een aangepaste iso-wand met de voorbak zodat je veilig groot volume kunt voeren.
    Complimenten, ik kijk uit naar goede bouwtekeningen, als je maatgegevens hebt zou ik die eventueel kunnen maken voor je. Maar die zullen al wel beschikbaar zijn neem ik aan.
    bijenvriendelijke groet Jan

    Jan, de in te hangen 'spaarkast-voerbak' is vrij groot van inhoud. Ik zal 'm nog wel laten zien. Groet, Ben

  • Davy

    09-04-2019 om 11:50

    Beste Ben leuk !
    Waar haal je de geleider en afstandnagels ? ik heb zeker interesse om deze te bouwen ipv een traditionele TBH. Mooi werk mijn complimenten !! Zou je in de deze kast kunnen werken met de renson methode van beperkte broedruimte of de verbeterde van Marc Misotte ?
    Stevige groet uit Belgie Davy

    Davy, broedbeperking, zoals bij de Rensonmethode kun je zeker toepassen. Ik heb de nagels van 10 mm besteld bij www.Holtermann.de. Maar je kunt ook afstandsblikjes (die zijn tegenwoordig van plastic) in Nederland krijgen. Er is veel te koop op dit gebied. Groet, Ben

  • Elodie

    09-04-2019 om 12:25

    Mooi Ben, dat je zo begaan bent met het imkervak en ook wil nadenken over het behouden van de imkerij voor beginnende vrouwelijke imkers die niet zo sterk en ervaren zijn als vele van hun mannelijke collega,s. Ik kijk uit naar jouw ervarijg met deze kast.

  • Marion

    09-04-2019 om 12:27

    Beste Ben, Ik werk met een Golzkast. Het bevalt mij heel goed. Weinig of eigenlijk geen tilwerk! Mijn ramen verschillen wel in maat maar ik ondervind daardoor geen problemen. Onze docent is , voorjaar 2018, speciaal in een Golzkast gaan werken zodat ik van hem een volk op de goede ramen kon kopen. Dat noem ik nog eens service . Of niet?? :-)

  • Ronald

    09-04-2019 om 13:11

    Wat een interessant idee Ga erover nadenken Hoop niet dat ik allerlei Harry’s over mee heen krijg zoals jij Ben. Waardeer je enthousiasme altijd zeer .

  • HANS

    09-04-2019 om 19:43

    Leuke ontwikkeling en prachtig dat in onze hobby ook innovatie plaats vind. Blijf het volgen. Ben complimenten over je volwassen reageren op de botte reactie van ene Harry.

  • Erik

    09-04-2019 om 19:52

    Ben
    ik zie veel overeenkomsten met de Golz-kast, waarmee ik nu een jaar imker; het opschuiven van de ramen gaat niet zo gemakkelijk als je noemt; 4 ramen tegelijk gaat nog wel als ze nieuw zijn, maar niet als ze een poosje in de kast zitten; dan plakken ze alle ramen vast aan de rand en schuift het niet zo gemakkelijk. wel een prachtkast zo te zien; alleen een jaar te laat voor mij nu ik 4 Golzkasten heb staan.

  • Inge

    09-04-2019 om 21:21

    Beste Ben,

    Hoe zit het met het vastzetten van de ramen door de bijen op de geleider? In de spaarkast moet ik de ramen eerst even losmaken. Is dat ook zo met dit systeem?

    Inge, je kunt makkelijk 4 of 5 ramen tegelijkertijd met je kastbeitel verschuiven. Maar de kastbeitel zul je altijd wel nodig hebben i.v.m. propolis. Overigens verschilt de hoeveelheid propolis per ras en per bijenvolk. Groet, Ben

  • jan Roozenburg

    10-04-2019 om 01:00

    Hallo Ben een prima idee om deze kast uit te proberen ik bouw ook zelf mijn kasten en vindt het mooi om dingen uit te proberen en te verbeteren en de opmerkingen van een zekere Harry slaan nergens op Ben ga gewoon door en dank voor al je goede info filmpjes

  • Xander

    10-04-2019 om 08:26

    Ik zat nog even te denken in verdere ontwikkeling van deze TOP kast. Het zou mooi zijn als er een samenwerking komt met bijv. de mannen/vrouwen van BEEP, om zo de meest moderne IOT kast te ontwikkelen.

  • Thea

    10-04-2019 om 08:44

    @ Harry, een beetje dom, weinig beschaafd. Tegengas kan ook op een andere manier. Over 17 jaar ben ik 100 jaar. Kasten worden te zwaar om te tillen. Ook deze leeftijdsgroep is met deze mooie hobby bezig.

  • Bouke Woudstra

    10-04-2019 om 12:11

    Dag Ben
    Prima idee die kast. Ik had al eens zoiets gezien alleen was dat met engelse raammaat (zie: https://www.omlet.nl/shop/Imkerbenodigdheden/beehaus/
    Zij leveren er ook een handleiding bij hoe er mee om te gaan.

  • Ineke

    10-04-2019 om 12:49

    Hallo ben,

    Ik kan de naam helaas niet ontcijferen. Ook ik heb moeite met het tillen van de kasten en ben geïnteresseerd in deze kast. dus kan je de website of naam nog een keer vermelden in een antwoord. groet Ineke

    Ineke, de website waar ik de TOP kast gekocht heb is: www.topbarhive-imker.nl Groet, Ben

  • Anoniem

    10-04-2019 om 14:26

    Je hebt Harry potter, en je hebt Harry de bespotter. Jammer dat mensen zo vel tegen een ander kunnen in gaan. Maar het zegt meer over de niet zo handige Harry, dan over jou Ben. Ik wacht elke keer weer je nieuwe blogs af. mooi en leerzaam!!!!!

  • Leo de imker

    10-04-2019 om 19:29

    Altijd leuk om een andere manier van imkeren te zien ,ik maak mijn kasten zelf is er misschien een bouwtekening ergens te verkrijgen?

    Leo, ik heb de kast laten bouwen zonder bouwekening. De inhoud van de kast is 2 broedkamers achter elkaar met iets meer ruimte onder de ramen. De bijen hangen in de nazomer graag aan de onderkant van de ramen iets door. Groet, Ben

  • Thea

    11-04-2019 om 08:42

    hoi Ben, Kunnen deze honingramen geslingerd worden, of moet je ook pershoning maken, zoals inde gewone TBH ? Doei, Thea

    Thea, dit zijn gewone broedkamerramen met honing, dus die kun je gewoon slingeren. Groet, Ben

  • MEdd

    11-04-2019 om 10:45

    Hallo Ben
    Ik had tweede broedkamer met niet uitgebouwd kunstraat ondergezet op 14-03-2019
    Op 9-04-2019 in kasten gekeken maar ze habben niets gebouwd maar de bovenste broedkamer is alle 10 ramen vol bezet met bijen en gesloten broed (en ook op alle stadium )
    Kan ik nu een honingkamer opzetten of niet ?

    MEdd, jazeker, zodra de bovenste BK bijna volledig bezet is met bijen, kun je de 1e HK plaatsen (het liefst met uitgebouwde raat en moerrooster). De snelheid waarmee ze deze in gebruik nemen, hangt natuurlijk wel af van de sterkte van je volk (en de verhouding haalbijen en huisbijen). Ditzelfde voor het in gebruik nemen van de onderste BK. Bij een (te) klein volk of een minder presterende moer zal de onderbak langer leeg blijven. Groet, Ben

  • Dorinde

    12-04-2019 om 12:08

    Dat is zeker een interessante kast, zeker als je werkt met wat traag ontwikkelende volken zoals zwarte bijen en op tijd afleggers maakt. Ik zou er graag ook mee werken. Kan alleen niet goed zien waar je hem vandaan hebt. Kun je dat aangeven?

    Dorinde, zie: www.detopbarhive-imker.nl

  • JanD

    12-04-2019 om 17:09

    Het is een mooi ontwerp maar hoe doe je in deze kast de veroa controle. Ik zie geen schuif en gaas in de bodem. Enige ventilatie tussen deksel en persplex platen is ook gewenst om condensatie van vocht te voorkomen.

    JanD, door de 3 cm isolatiepiepschuim binnen in het dak, dat juist direct op het plexiglas ligt, ontstaat er geen condensatie.
    De beste manier op de mijtenbesmetting vast te stellen, is de spoelproef of poedersuikerproef met 300 bijen. Maar je kunt in deze kast een bodemschuif van hardboard of triplex gebruiken om de mijten te tellen. Die kun je vanwege de bodemvliegopeningen er zo in plaatsen. De kast heeft ook vlieggaten. Groet, Ben

  • MEdd

    12-04-2019 om 17:23

    Hallo Ben
    1 Ten eerste dank je voor de antwoorden
    2 hoe denkt je over De Renson methode ?
    En raad je het aan of niet?

    MEdd, broedbeperking via de Rensonmethode heeft ongetwijfeld een remmend effect op de omvang van de mijtenpopulatie. Maar beperking van de broedomvang kun je ook op andere manieren bereiken (o.a. sluitbord).
    Het feit dat je de moer aan 2 kanten opsluit als zwermverhinderingsmethode en soms ook darren opsluit tussen 2 roosters spreekt mij minder aan.
    Ik vind de methode te omslachtig. Tijdig een vlieger maken wanneer je belegde doppen tegen komt, is eenvoudiger. Groet, Ben

  • Christel

    12-04-2019 om 23:48

    Sommigen melden dat de kast eventueel te klein zou zijn. Is er een reden waarom de kast niet met nog een paar ramen uitgebreid (dus groter) zou kunnen worden gemaakt?
    En hoe kijk je aan tegen de suggestie om iets grotere kopnageltjes te gebruiken zodat de ruimte tussen de ramen iets groter wordt?

    Christel, groter zou kunnen. Maar ik denk dat het niet nodig is. Je kunt het broednest eerst laten groeien naar 13 of 14 ramen en daarna inperken via het moerrooster naar 8 0f 9. Dan hou je 13 ramen over voor honing, dat is ruim 25 kg honing..... Mijn TBH's kunnen 28 latten aan, gebruik ik nooit (max was 24). Bij de verkorte TOP-kast kan ik ook nog aan de achterkant gaan staan en alle ramen controleren, dat lukt niet bij de langere TBH. Dan zijn je armen te kort ;-). De kopspijkers kun je ook vervangen door schuifblikjes van plastic, dan krijg je meer raamafstand (laat ik nog wel zien in een video). Ik wil graag meer broedwarmte vasthouden (remt de mijtenreproductie). Groet, Ben

  • Christel

    13-04-2019 om 00:02

    En was er nog een reden om geen open bodem met varroagaas te maken, (behalve een betere warmte huishouding?)

    Christel, de warmtehuishouding was voor mij het belangrijkste doel. Voor de mijtenmonitoring kan ik er een bodemla van hardboard of triplex inschuiven (via de kastbrede vliegopeningen). Dan zet ik de bovenste vliegopeningen gewoon open. Groet, Ben

  • Gerrit

    14-04-2019 om 16:44

    Moet de ruimte achter het sluitblok ook nog opgevuld worden met ramen of latten?

    Gerrit, nee hoor. Mag je gewoon leeg laten. Groet, Ben

  • Thea

    15-04-2019 om 13:40

    Je laat ons wel goed meedenken, Ben. Leuk, leuk! Ik heb ook nog een suggestie ,of ik heb èm al besteld bij de topbarhive imker. Een gewone TBH, dus op poten, een scharnierbaar deksel.Zo gemaakt, dat er spaarkast ramen in kunnen. Nu kan ik alles nog tillen en versjouwen, maar dat houdt een keer op. Groeten, Thea

  • Tomer

    15-04-2019 om 16:06

    Ben, als ik de bodem volledig afsluit met de schuif wanneer er dracht is, dan is die helemaal nat. Heb jij dat probleem niet als je zonder gaasbodem werkt (hoge vochtigheid in de kast en sneller rotte bodem)?

    Tomer, mijn 4 TBH's hebben dichte bodems, maar staan er al een jaar of zes. De bodems zijn droog. In mijn miniplussen heb ik ook vaak natte schuifladen, maar die zijn (te) dun, dus fungeren ze als koudebrug. De TBH en de TOP kast zijn 25 mm dik, dus goede isolatie. Groet, Ben

  • Andrew

    15-04-2019 om 19:56

    Hoi ben interessante kast hij komt me op een of andere manier erg bekent voor, zal dan wel die Duitse dadant versie zijn. Ik heb een kast gekocht die ook gebruik maakt van zo'n strip maar die "kopspijkertjes" waar je over spreekt kan ik nergens vinden. Wel afstandsblikjes die je op het einde van de oortjes schuift (https://imkershop.nl/raampjes-onderdelen/627-afstandsblikjes-en-of-zanderoortjes-100st-kies-kleur.html) of desnoods simplex Hoffmann raampjes maar ik ga liefst voor de meest simpele oplossing en de reguliere simplex ramen zijn al bezet.

    Zou je kunnen uitweiden over die kopspijkertjes waarover je spreekt?

    Andrew, kijk eens bij www.holtermann.de en zoek op de artikelnummers 3243 en 3252. Groet, Ben

  • Teake

    15-04-2019 om 22:21

    Hoi Ben, dankjewel voor de heldere uitleg, mijn handen jeuken om ook zo'n kast te gaan bouwen!
    Maar eerst wil ik natuurlijk de nodige ervaringen van jou horen over deze TOP kast...
    Wat mij opvalt bij jouw prototype..., in het tussenschot met het moerrooster zijn ter hoogte van de schuifrail keurig 2 gleufjes gezaagd , zodat de toplat over de rail heen zakt en goed afsluit.
    Ook zonder die gleufjes zal de moer met haar grote achterlijf niet onder de latten door kunnen kruipen verwacht ik, dus daar hebben die gleufjes m.i. niet zoveel nut .
    Maar die gleufjes zie ik niet bij het sluitblok, volgens mij zijn ze daar juist wel nodig, de werksters kunnen daar wel gewoon onderdoor kruipen lijkt mij.
    Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen van deze kast!

    Teake, ik heb kleine blokjes hout onder de oortjes van de sluitblokken gelijmd. Zit dus goed dicht. Groet, Ben

  • Davy

    16-04-2019 om 12:10

    Dag Ben ik wil even terug komen op de 10mm afstandhouders / nagels als ik deze zou toepassen op een simplex raam van 22mm breed kom ik op 42mm midden midden waar er aangeraden is om ong 35mm te respecteren. Waarom die keuze om 10mm gevallen ? of kan je beter werken met 7mm wat en simplex op 36mm brengt dichter bij de normale waarden ? Graag je advies

    Davy, je maakt wellicht een denkfout. De gebruikelijke spaarkastramen zijn inderdaad 22 mm breed. De gebruikelijk hart-op-hart afstand is 35 mm (ik gebruik vaak 32 mm).
    indien je ramen direct tegen elkaar aan drukt, heb je een hart-op-hart afstand van 2 x 11 mm dat is 22 mm. Met een kopse spijker van 10 mm er tussen, wordt de HOH afstand dus 22 plus 10 = 32 mm.
    Met afstandsblikjes krijg je wel 35 mm. Er zijn ook nog houten blokjes te koop bij Holtermann. Deze geven ook 35 mm HOH afstand. Groet, Ben

  • Theo

    17-04-2019 om 12:23

    Is het een idee om aan de achterkant een luikje te maken zodat er een Voerbak ingeschoven kan worden. Je kan hem dan vullen aan de buiten kant ?

    Theo, ik heb een interne voerbak, die makkelijk te vullen is. Luikjes moet je weer maken/zagen en kosten weer tijd en scharnieren... Keep it simpel! Groet Ben

  • Thea

    20-04-2019 om 04:06

    Ben, waar koop je de interne voerbak? ik kan èm niet vinden. Dank.

    Thea, bij het Bijenhuis in Wageningen heb ik 'm gekocht. Jaren geleden... Groet, Ben

  • Berto

    25-04-2019 om 10:02

    Hallo Ben, de roosters die aan de voorkant zitten, zijn die ook los verkrijgbaar en waar. Ik wil ze graag op een andere kast gebruiken. Ik hoor het graag even.

    Berto, gekocht bij Holtermann.de Groet, Ben

  • Drosinus

    27-04-2019 om 20:25

    Berto je kan ze bij Holterman kopen

  • Wilma

    20-05-2019 om 19:59

    Hallo Ben. Nog geen volkje, ik begin pas. Deze week begin ik mee te lopen met een imker, in januari de cursus. Maar als ik een volkje krijg, zou ik die in een horizontale kast willen houden. Op youtube zo ongeveer al uw video's gezien en vele malen opnieuw bekeken (toen kwam ik ook de video van de Topkast tegen). Ze zijn zo ongeveer een cursus op zich, heel duidelijk. Heel veel dank daarvoor!
    Is het mogelijk de vliegopeningen aan de zijkant (lange zijde) aan te brengen? Dat zou voor de plaats, waar de Topkast komt, handiger zijn. Maar is dat voor de bijen ook zo?
    Hoop nog veel video's van u te kunnen "verslinden".

    Wilma, het maakt voor de bijen niet veel uit, behalve als de wind in de vliegopening waait, geeft dit bij koudbouw meer 'tocht' tussen de raten. Maar alle imkers werken vrijwel allemaal in koudbouw, dus zul je er weinig van merken. Groet, Ben PS Misschien toch maar beter met een gewone spaarkast beginnen? daar leer je namelijk mee op de basiscursus.

  • Wilma

    29-05-2019 om 22:37

    Dag Ben,
    Dank voor het antwoord. Het horizontaal imkeren zal inderdaad wel na de cursus plaats gaan vinden, dus begin ik met een spaarkast. Ik volg de ontwikkelingen van de Topkast en als u de kinderziekten eruit hebt gehaald, ben ik er waarschijnlijk net aan toe. Dan ga ik de Topkast zeker aanschaffen. In de berichten komt naar voren, dat u warmte erg belangrijk vindt en waarom. Dan zijn de vliegopeningen aan voor- en achterkant natuurlijk beter. Toch eens naar mijn plaatsje kijken of dat mogelijk is. Is de richting, waarin de kast staat ook van belang?
    Fijn dat u zich zo inspant voor een werkbare kast voor iedereen. Petje af en hartelijk dank!

    Wilma, dank je voor je feedback. De richting van de kast is niet zo heel erg belangrijk, alhoewel de ochtendzon op de vliegopening de bijen snel aan het werk zet. Groet, Ben

  • Christel

    10-07-2019 om 16:12

    1. Zijn er nog voor- en/of nadelen bij t gebruik van kopspijkers of (plastic/rvs) afstandblikjes als je moet kiezen?
    2. Als je de ramen ook wilt kunnen omruilen/wisselen met je spaarkasten, dan zijn afstandblikjes wellicht handiger om er op en af te doen?
    3. Is t nog een idee om in het broedgedeelte kopspijkers te gebruiken (en dus 32mm afstand) en in honingedeelte afstandblikjes (35mm afstand), zodat je daar meer honing op een raam krijgt en de temperatuur daar minder belangrijk is (dacht ik?! Omdat de mijten met name in het broed gedeelte zitten?)
    4. Hoe heeft het isolatiemateriaal precies dat gebruikt wordt voor het isobord? Het isolatiemateriaal dat ik gebruikt heb, eten ze inderdaad gewoon op!!! (zo vreemd!)
    5. Als je de bodem wilt schoonmaken heb je denk ik een 2e persoon nodig om de kast er van af te tillen?!?! Dan hopen dat de koningin er van onderen niet uitvalt, snel schoonmaken en de bodem en kast weer terugplaatsen? Of hevel je op zo'n moment alle ramen eerst in een andere kast? (wat impliceert dat je dus een andere lege kast nodig hebt op t moment dat je de bodem wilt schoonmaken...)
    6. Waar kan je kopen: de ronde metaalachtige vlieggat regelaar, de strip waarover de ramen kunnen glijden. Ik heb bij www.Holtermann.de gekeken die je een paar keer hebt genoemd, maar kon t niet vinden. (Maar mijn duits is ook niet zo goed....)

  • Ben de blogger

    10-07-2019 om 17:43

    Christel, 1 en 2. afstandblikjes (tegenwoordig ook in plastic) kun je aanbrengen en afnemen terwijl de bijen erop zitten. Dat gaat niet met kopspijkers. Die zijn er wel in verschillende maten 5mm, 7 mm en 10 mm. Je kunt ramen met kopspijkers wel overhangen naar spaarkasten. Met blikjes niet.
    3. Ja dat kan zeker. Die 32mm hoort wel bij kleine cellen/kleine bijen. Bij de honingramen kun je ook 38 mm gebruiken.
    4. De damplatte vreten ze inderdaad op. Bij mij zijn.er al 2 verdwenen ;-).
    Die witte hardschuimen platen zijn bij gespecialiseerde bouwbedrijven te koop en bij holtermann. Niet bij de doe het zelf bouwmarkten. Ik weet niet hoe het heet. Ze noemen het hardschuimplaten.
    5. Bodems schoonmaken doen de bijen zelf. Soms steek ik wel eens wat wildbouw in de tbh's weg. Maar de rest doe ik niet veel aan. Vele tientallen jaren is er zonder gaasbodem geimkerd!
    6. De vlieggat platen kun je inderdaad bij holtermann kopen en de raamlijsten ook.
    Ik denk trouwens dat de extra ronde vliegopeningen weinig doen, in ieder geval worden ze niet gebruikt door de bijen als vliegopening. Ze zitten er wel, dus misschien gebruiken ze ze wel voor de ventilatie.
    Nogmaals groet, Ben

  • Christel

    11-07-2019 om 15:56

    Super dank Ben!
    De ronde vliegopening heb je wellicht nodig als je de varroa wilt controleren? Ik begrijp dat je dan een plank door de onderste brede vliegopening schuift, waardoor bijen daar niet meer in- en uit kunnen vliegen?

  • Ben de blogger

    11-07-2019 om 16:06

    Christel, ik ga de mijtcontrole anders aanpakken. Ik ga op 1 augustus een bijenmonster nemen van 150 bijen en daarvan de mijtbesmetting bepalen. Indien die onder de 5% blijft, behandel ik niet, boven de 5% behandel ik wel. Per 1 oktober controleer ik nogmaals, onder de 10% doe ik niets, boven de 15% ga ik zeker behandelen. Groet, Ben

  • Christel

    12-07-2019 om 18:17

    Wederom dank!
    Nog even terugkomen op vraag 3: ik heb 2e nageslacht van oorspronkelijke carnica volk. zijn dat kleine bijen?! Bij Holterman zijnde grootste kopnagels 10mm, dus als carnicabijen geen kleine bijen zijn, dan kan ik zo ie zo geen kopnagels gebruiken, maar moet ik afstandblikjes gebruiken om tot 35mm te komen?

  • Ben de blogger

    12-07-2019 om 20:26

    Christel, je gebruikt "normaal" kunstraat met 5.4 mm cellen, dus je carnica's zijn grote bijen. Je hebt gelijk dat de 35 mm alleen lukt met de blikjes en niet de kopspijkers van 10 mm. Ik gebruik ze toch, ik zet de ramen handmatig iets ruimer. Met die kopspijkers voorkom ik in ieder geval het pletten van de bijen tussen de ramen bij het verschuiven. Groet Ben

  • Cees

    13-08-2019 om 16:17

    Zou het niet mooier zijn om dadant broedkamer maten aan te houden??

    Cees, dat kun je vragen aan de bouwer, want dat model bestaat ook. Maar dadantimkeren is een specialisatie, die is gericht op maximale opbrengsten met sterke volken tegen een minimale inspanning. Dit vergt meerdere HK's. De Topkast is gericht op het voorkomen van het tillen van zware bakken of zware ramen en een makkelijke overgang vanuit de spaarkast.
    Het is vooral een belevingskast, die eenvoudig imkeren mogelijk maakt! Groet, Ben

  • Bertje

    29-09-2019 om 19:25

    Hoi Ben,
    Hoe heb je de top-kast ervaren en wat zijn jouw bevindingen tot zover?

    Bertje,
    De kast is mij goed bevallen, juist om de zaken die je juist niet hoeft te doen met deze kast, namelijk het tillen van zware broed- en honingkamers. Andere voordelen t.o.v. een TBH: je kunt zo je spaarkastramen erin overhangen en de ramen zijn niet kwetsbaar. Het volk deed het goed in de TOPkast dit eerste jaar.
    De minpuntjes in dit prototype zijn inmiddels verbeterd door de producent, zoals een minder hoge bodem en een eenvoudig metalen moerrooster.
    Groet, Ben

  • Gerard

    20-01-2020 om 11:19

    ik heb op internet 6 raams kunststof bijenkasten gezien, met ingebouwde voerbak,
    van Engelse fabrikant, ik zou graag weten of de spaarkast ramen daar in passen.
    groetjes Gerard

    Gerard, zonder ze te zien, kan ik daar niets over zeggen. Dus als je een linkje of de naam van de fabrikant vermeld, dan wil ik je graag helpen. Mijn 6-ramers uit de UK zijn van Paynes Beefarm. Ze werken in de UK met afstandsblokjes en niet met afstandsrepen. Groet, Ben

  • Gerard

    20-01-2020 om 20:18

    Ben, het zijn inderdaad, de Paynes Beefarm kasten, en het ging mij om de afmetingen van een spaarkast-
    raam, daar ik erg veel interesse heb in deze kasten, vooral vanwege het gewicht.
    Groet, Gerard

    Gerard, de spaarkastramen passen prima. Ik heb ze al jaren in gebruik. Super handig die interne voerboek. Wel plastic afstandsblokjes kopen en over de oren schuiven. Groet, Ben

  • Wouter

    13-03-2020 om 06:58

    Hallo Ben, ik vroeg me af hoe het met de afwatering zit. Met aan beide kanten een mogelijke vliegopening en een vlakke bodemplaat zonder gaas zal aan één van de twee kanten water naar binnen lopen als de kast niet precies waterpas staat. Of is hier in de bodem in voorzien door beide vliegplanken naar buiten af te laten lopen? Groeten, Wouter.

    Ha Wouter, goed punt. In de laatste productieversie van de kast is er een lage brede vliegopening aan slechts 1 kant gemaakt (de voorkast). Aan de achterkant (voor een aflegger) is er een rond vlieggat gemaakt ietsjes boven de bodem.
    Hiermee is het inregenprobleem voorkomen. Groet, Ben

  • Danny

    20-05-2020 om 21:20

    Top idee en ook een vrij natuurlijk gebeuren zoals de inrichting van de kast is. Idee om een hoekprofiel en afstandhoudertjes te gaan gebruiken m.b.t. de raampjes. Denk dat de railtjes gaan vervormen en ook op den duur te veel vastgekit gaan worden door de dames.

    Danny, afstandshouders of kopspijkers van 10 mm werken inderdaad prima. Groet, Ben

  • Imke

    24-07-2020 om 22:34

    Hallo Ben, ik ben net begonnen met imkeren en heb een spaarkast. Voor een beginnende imker is het een enorm gegoochel en getil met al die losse onderdelen. Deze kast, of een topbarhive lijken me heel fijn voor het overzicht en mijn rug....
    Zou ik een keer bij je kasten mogen komen kijken?
    groet, Imke (van de Priesterinkdijk ;))

    Ha Imke, prima! De topkast staat in de boomgaard van Kasteel Hackfort. Daar staan ook Dadantkasten (met 1 broedkamer altijd). Groet, Ben

  • Ronald

    01-08-2020 om 10:02

    Hoi Ben,

    Wanneer volgt er nog eens een stand van zaken video over de TOP-kast? Ben benieuwd hoe ze het doet.
    Mvg, Ronald

    Ronald, vanmorgen met twee beginnende imkers toevallig in de topkast gekeken. Ze doen het nog steeds geweldig. Er zat 11 kilo zomerhoning in, verdeeld over 5 ramen. Mooi verzegeld. Ze mogen het houden van mij.
    Misschien over 10 dagen nog een keer een video maken. Groet, Ben

  • Henk Michorius

    17-08-2020 om 13:16

    Beste Ben, Ik ben pas abonnee op jou blog en vind de stukjes geweldig leerzaam. Ik ben sinds 2 jaar beginnend imker. Ik ben begonnen met de zelf gebouwde einraumbeute bijenkast dat is ongeveer hetzelfde systeem als de kast die jij hebt, de ramen zijn wel een stuk langer 43 lang en 26 cm breed. Er kunnen 20 ramen in de kast. Omdat de ramen zo lang zijn krijg je het probleem dat met het draadjes spannen de ramen naar binnen wordt getrokken. Dit heb ik opgelost om carbon staafjes van 2 mm. dik in de ramen te maken. Geen goedkope oplossing maar je hoeft het maar een keer te maken en de ramen zijn er een stuk steviger van geworden. Aan de achterkant van de kast heb ik op de volle breedte een klep gemaakt zodat ik daar de lades in kan schuiven. Boven op had ik ook doorzichtig plexiglas gemaakt maar door de propolis wordt het doorzicht steeds minder en het is er moeilijk af te halen. De kast is eigenlijk bestemd voor raathoning maar aangezien de belangstelling niet geweldig is voor raathoning ga ik toch maar werken met een koninginnen rooster. Ik zie met grote belangstelling jou ervaring tegemoet . Groetjes Henk

    Henk, het lijkt me dat je met broedkamer Dadantformaat ramen werkt. Die passen niet in een honingslinger. Dus opgepast! Voor raathoning verkoop moet je eens informeren bij Turkse stadsgenoten. Groet, Ben

  • Joesoef

    22-01-2021 om 19:04

    De kast ziet er mooi uit Ben .
    Nu ben ik ook bezig met een topbar maar dan met dadant ramen.
    Daarvoor gebruikt ik een honingkamer raam maar 7 cm meer zo pas die precies in de slinger.
    Daar kunnen 12 ramen gelijk in.
    Harry beter eerst goed lezen denk dat iedereen vrij is om te gebruiken wat hij wil .
    En vrij is wat te vragen of doe de.NBV aan sencuur.
    Niemand díe je verplicht om wat te doen of te gebruiken

    Ha Joesoef, we doen niet aan censuur, zo lang we maar respectvol met elkaar omgaan. Groet, Ben

  • Remco

    08-10-2021 om 07:48

    Hallo Ben, ik heb een vraagje over de openingen van de topkast 3.0 in de winter.
    Aan de voorkant en achterkant zitten luchtgaten, moeten deze dicht in de winter of vormt zich dan juist condens?
    Daarnaast is de vliegopening nu afgesloten met een muizenrooster over de hele breedte, moet deze ook nog smaller worden dichtgezet in de winter? Alvast dank voor je reactie.
    PS. Tot 6 november, dan ga ik de basiscursus bij je volgen in Zutphen. Groet Remco

    Ha Remco, welkom op de cursus! Je kunt de ronde vlieggaten nu het beste dicht draaien, zowel aan voor- als achterkant. Eind februari ontstaat er meer vocht in de kast omdat de bijen doen weer meer voedsel gaan verbranden, omdat er dan weer een broednestje aanwezig is. Dan kun je de achterste opening op gaatjes zetten voor de ventilatie. De voorste openingen zet je pas weer aan het begin van de zomer open. De breedte van de onderste vliegopening mag gewoon vol breed blijven, alleen de hoogte speelt een rol om de muizen te weren. Groet, Ben

  • Maarten

    07-05-2022 om 08:16

    Is die kast in de handel te verkrijgen?

    Ja, mijn Topkasten heb ik gekocht bij Topkasten.nl
    Groet, Ben

  • Maurits Campert

    30-05-2022 om 16:51

    Hallo Ben,

    Domme vraag, maar ben je nu drie jaar verder nog steeds van mening dat Topkast 3.0 een goed alternatief is voor TBH en Dadant Blatt om natuurlijker te gaan imkeren. Ook preferabel boven de goede oude spaarkast met 1 BK en 1 HK eronder? Wat kost zo'n kast en waar koop je die? Zag er een voor 150 euro op Marktplaats.

    Ha Maurits, voor doorgewinterde imkers is de Dadantkast de beste kast. Voor de beginnende imker of de imker, die niet meer wil tillen en eenvoudig wil imkeren is de Topkast een topkast. Natuurlijk imkeren kun je in iedere "einraumbeute". Je kunt ze o.a. kopen bij Topkasten.nl Groet, Ben

  • Maurits Campert

    31-05-2022 om 10:42

    Dank Ben.
    Top ik laat mijn vrouw top beginnen in een TOP 3.0
    Hoop ze nu te kunnen bereiken, want bij Vlijtig Liesje lukte dat niet.

  • Maurits Campert

    13-06-2022 om 18:36

    Een TOPkast 3.0 van Drosinus (nu nog uit Nijkerk) met 3 openingen voor en een achter nu in ons bezit en wachtend op een leggende koningin uit een 5 ramer ernaast.
    Vraag: wat doe ik straks in de grote witte voerbak. Deeg?
    Maurits en Saskia

    Ha Maurits, voeren kun je op verschillende manieren. Dat soort zaken leer je op de basiscursus. Ik raad je echt aan een dergelijke cursus te gaan volgen, want bijenhouden is complexer dan de meeste beginners denken. De manier van voeren hangt af van de omstandigheden en tijd van het jaar. Ook het doel van het voeren bepaalt mede de keuze.
    Vrij veel parameters dus..... Maar in de zomer kan er weinig mis gaan als je een pak suikerdeeg op de bodem legt. Groet, Ben

  • Ben Ahmed

    29-06-2022 om 18:42

    Hallo ben is de tekening van de topkast ook te krijgen groeten ben

    Ha Ben, Wanneer je twee broedkamers spaarkast achter elkaar zet, dan kun je zo de maten opnemen. Ik heb echter geen tekening. Groet, Ben

  • Ben Ahmed

    10-07-2022 om 22:51

    Waar kan ik deze kast kopen en wat is de prijs ? Groet Ben

    Ha Ben, ze zijn te koop bij www.topkasten.nl. Daar vind je alle info. Er zijn ook buitenlandse aanbieders maar die zijn niet geschikt voor spaarkastramen. Tegenwoordig zijn ze ook te koop via het Bijenhuis in Wageningen. Groet, Ben

  • Joss

    12-01-2023 om 08:01

    Ha Ben,
    Hoe hoog is de bodem van het nieuwste type top kast?

    Ha Joss,
    Ongeveer 4 cm. De afstand mag variëren tussen de 4 en 7 cm.
    Groet, Ben

  • Joss

    13-01-2023 om 10:15

    Het zal niet noodzakelijk zijn, maar is het verstandig/beter om de bodem ook te isoleren?

    Ha Joss, een dichte houten bodem is voldoende tegen de tocht en wind. De warme lucht stijgt op tegen het plafond/dekplank. Dus daar isoleren is het belangrijkste.
    Groet, Ben

  • Paul

    19-01-2023 om 13:29

    Beste Ben, de hoogte van de bodem is, zo geef jij aan, ongeveer 4 cm. Bedoel je daarmee dan dat de ruimte tussen onderkant broedkamerraampje en bodem 4 cm is?

    Ha Paul, ja klopt. Groet, Ben

  • Steven

    05-03-2023 om 11:01

    Goede middag, we hebben bij ons in de school een aantal bijenkasten, graag zouden wij ook een topkast plaatsen in het voorjaar. Zijn er bouwtekeningen beschikbaar om met de collega's van de houtbewerking samen met de leerlingen aan de slag te gaan.in ieder geval dank voor de video's, ze zijn een leerrijke bron van informatie. Groeten Steven

    Ha Steven, ik heb geen bouwtekening. Je kunt de maten zo overnemen van twee bk's achter elkaar. Houd 4 cm ruimte aan onder de ramen. Groet, Ben

  • Norma

    12-03-2023 om 10:51

    Dag Ben,
    Ik ben beginnend imker sinds vorig jaar gestart met een dadant kast. Na het zien van jouw film over de Topkast werd ik direct enthousiast en heb deze dus aangeschaft ( Dadant maat). Zodra het mooi weer wordt ga ik de ramen overhangen, maar ik heb nog wel een vraag over jouw film. In deze video laat je zien dat er twee volken in gehuisvest kunnen worden door een vlieger achterin te hangen. In dit geval zonder de koningin mee te nemen. Vraag 1 is nu : hoe voorkom je zwerfdrift? Vraag 2 : Als er twee volken inzitten ben je dus altijd genoodzaakt om vanaf de zijkant te gaan werken. Hoe handig is dat? Uiteraard ga ik de rest van jouw films en blogs ook nog doornemen. Maar voor nu ben ik erg benieuwd hoe het in praktijk allemaal is bevallen?
    Groet, Norma

    Ha Norma, in Zeeland zit nog een ervaren imker met Dadant Topkasten. Zelf ben ik geen voorstander van topkasten met dadantformaat, want een compleet bk-raam dadant met honing weegt ruim 4 kilo. Echt te veel voor leuk.
    Imkeren in een dadantkast gaat heel goed, want je hebt maar 1 bk. Het imkeren is ook heel anders dan met simplex. Als snel maak je de beginnersfout door te veel bk-ramen te geven.
    De zwermdrift valt erg mee in de Topkast, omdat de bijen geen overbevolking kennen, mits je altijd een paar extra ramen geeft.
    Zou je toch belegde zwermcellen krijgen, dan kun je daarmee een broedaflegger maken achterin de topkast. Zodra de nieuwe moer aan de leg is, kun je het nieuwe volkje in een andere kast stoppen of weggeven of verkopen. Twee volken is dus maar tijdelijk. Groet, Ben

Uw reactie

Vink onderstaand controlevakje aan tegen spamrobots

Blijf op de hoogte

Wilt u automatisch een e-mail ontvangen zodra Ben Som de Cerff een nieuw blogbericht heeft geplaatst?
Meldt u zich dan hier aan.